Faksimile fra Kvasir.no

Har Kvasir nettsøk fremdeles noen verdi?

På toppen av søkeresultatene hos den norske søketjenesten Kvasir står det «Levert av Google». Om det er Google som står for søkeresultatene, kan Kvasir da fremdeles tilby noen egenverdi til brukerne?

Jeg lar Kvasir selv få introdusere temaet denne gangen:

«Kvasir benytter et spesialtilpasset indeks levert av Google, som vekter norske nettsider og nettsider på norsk høyt.»

«Mens Google tilpasser søket etter hva de vet om deg, har ikke Kvasir denne tilpasningen og lagrer dermed ikke denne type informasjon. I Kvasir mener vi at alle som søker, bør få det samme søkeresultatet uavhengig av hvem man er.»

Det Kvasir ikke sier her er at Google ikke gir tredjeparter som bruker deres søketjenester tilgang til denne teknologien. La oss se bort fra det og heller fokusere på effekten dette har på hvordan du søker og hva du får se på nettet.

Jeg tror mange «erfarne internettbrukere» ser på Kvasir i dag som lite mer enn en kuriosa. Google er landets mest besøkte nettside, mens Kvasir ligger helt nede på 250. plass i følge Alexa Internet.

Når du benytter Google, Bing, og andre store søkemotorer bli resultatene du får tilbake tilpasset din personlige smak og preferanser litt etter litt. Trykker du for eksempel ofte på lenker fra Aftenposten, men ikke på lenker fra Dagbladet vil Aftenpostens verdensbilde stadig rykke høyere og høyere i søkeresultatene. Denne effekten kan gå utrolig dypt ned i ulike emner og hvordan du ser på verden. Etter en stund risikerer du å kun få se ting du vil se og blir ikke utsatt for nye konsepter og synspunkter.

Dette kalles gjerne «filterboblen», et utrykk som stammer fra teknologifilosofen Eli Pariser. Når alle lever i hver sin egne skreddersydde filterboble som kun viser meninger og verden slik vi vil den skal fremstå risikerer samfunnet at enkelte borgere skal droppe helt ut av dagsaktuelle debatter og bli enormt politisk polariserte. Om hver enkelt av oss stadig filtrerer ut stemmene og meningene som er uenige i vår egen får vi færre muligheter til å utvikle oss som individer og skaper mindre aksept. Det er som om hver og en av oss skulle få personligheten til det stereotypisk bortskjemte enebarnet som er vant til å alltid bli hørt og alltid få viljen sin.

Å bruke nettsøk gjennom Kvasir istedenfor å gå direkte til Google kan gi en isolering fra filterbobleeffekten, men gir ikke nødvendigvis noen beskyttelse fra å bli sporet av Google. Kvasir bruker flere ressurser som utveklser data med Google som for eksempel Google Analytics. Kvasirs personvernserklæring er mangelfull og ufullstendig, og gjør ikke rede for hvilke data som deles med Google og andre tredjeparter (blant annet Cloudflare, comScore/TNS, Google, og Prisguide) eller hvordan dette påvirker sluttbrukernes personvern. Kvasir svarer ikke på eposthenvendelser rundt dette temaet.


Kvasir har i dag 0,2 % av søkemarkedet i Norge, mot Google sine 91 %. DuckDuckGo (0,3 % markedsandel i Norge), en amerikansk søkemotor som markedsfører seg som en søkemotor som bryter filterboblen, får søkeresultatene sine fra Yahoo! (2,3 %) som igjen får de fra Bing (5,5 %). Google leverer både søkeresultatene og annonsene som vises sammen med søkeresultatene på Kvasir. Verdikjeden på søk er kanskje noe uklar, men at det er få aktører som tilbyr unike søketjenester er derimot ganske klart.

Jeg synes også det er verdt å merke seg at DuckDuckGo har en bittelitt større markedsandel i Norge enn Kvasir. DuckDuckGo er et innebygget valgalternativ for søkemotor i Safari, Google Chrome, og mange andre nettlesere. Google Chrome inkluderer også Kvasir som et valgalternativ for nordmenn.

Som jeg var raskt innom tidligere er det få unike aktører i søkemarkedet globalt og her til lands. Mediahuset Schibsted prøvde seg frem med en egenutviklet søketjeneste i tidsrommet 2005–2009, men ble lagt ned etter å ha kostet selskapet 500 millioner kroner. Utenom Sesam har det vært få aktører som er verdt å nevne på det norske søkemarkedet.

Personlig bruker jeg mange forskjellige søkemotorer nesten hver eneste dag. Primært bruker jeg DuckDuckGo til engelskspråklige søk og Kvasir til norskspråklige søk. Slik får jeg også en fin segregasjon i arbeidsflyten min mellom norske og engelske kilder. Jeg føler også at Kvasir fortjener litt merkevarelojalitet, for uten Kvasir vil Norge stå helt uten noen lokale aktører i søkemarkedet.

Om du liker å bruke Google, men vil holde deres innflytelse på deg på en armlengdes avstand kan Kvasir være din nye favorittsøkemotor.

Kilder

Legg igjen en kommentar

Epostadressen din blir ikke publisert. Vær høffelig, følg temaet, og følg rettningslinjene. Kommentarer modereres før publisering.