Partikkel logo forran en avisstabel

Partikkel: stykkpris på journalistikk

Morgenbladet har et interessant prosjekt på gang hvor de forsøker å selge «Journalistikk i løsvekt». Gjennom et samarbeid med Partikkel Mikrobetaling kan kunder kjøpe enkeltartikler med en betalingsapp. En interessant vri er at kundene også kan angre kjøpet om de ikke er fornøyd med journalistikken. Dette synes jeg høres ut som en veldig god idé!

Artikkelsalg på Morgenbladet gjennom Partikkel

Faksimile fra Morgenbladet viser muligheten for kjøpe bare én artikkel.

Lesere kan kjøpe enkeltartikler gjennom Partikkel, men det skal en del steg til for å komme i gang. Først og fremst må man logge inn med en Facebook-konto for å kunne gjennomføre et kjøp gjennom Partikkel. Dette fungerer helt sikkert fint for mange, men jeg har ikke en Facebook-konto og har heller ingen intensjon om å skaffe meg en. Etter at man har logget på med Facebook så må man gjennomføre betalingen gjennom mCash-appen som kun er tilgjengelig for Android og iOS.

Etter litt graving rundt i Partikkels testinfrastruktur, som ligger eksponert ut åpent mot nettet, fant jeg ut at Partikkel arbeider med å integrere mot DNB Vipps-appen for betaling som et alternativ til mCash. Vipps åpner opp for at også Windows Mobile-brukere i tillegg til Android og iOS-brukere kan betale for artikkelen, men om du ikke har en smarttelefon eller har et helt annet operativsystem er det dumt at Partikkel ikke støtter betaling gjennom kredittkort fra en betalingsleverandør som ikke krever bruk av en mobilapp (for eksempel PayPal).

Jeg fant også ut at Partikkel jobber med å fjerne kravet om å logge inn med Facebook, men det ser ut til at istedenfor å lage sitt eget brukerkontosystem så vil artikkelkjøpet bli bundet opp til nettleseren leseren bruker akkurat nå og ikke til brukeren. Artikkelkjøp kan heller ikke angres om det gjøres utenom Facebook. Dette er litt begrensende, og det føles kanskje litt feil å ikke få samme funksjonalitet og varighet på kjøpet, men det er bedre enn ingenting.

Vipps og mCash markedsfører seg som apper for «vennebetaling». Partikkel kunne godt utvidet funksjonaliteten til å la meg kjøpe artikler til venner så de kunne få den tilsendt via epost eller SMS på min regning. Det er vanskelig å dele noe man interesserer seg for med andre om det krever at de må betale for å ta del i dine interesser. Dette hadde også krevd at Partikkel har deres egen innloggingsløsning istedenfor å avhenge av Facebook.

P·artikkel

Partikkel Mikrobetaling lages av fire utviklere fra Miles, som også er største eier, på kveldstid med bidrag fra andre i selskapet. «Noen spiller golf eller Pokemon Go, vår hobby er Partikkel» får jeg høre fra Gaute Småland fra Partikkel.

«Vi har utviklet Partikkel fordi vi ser et behov som vi tror vi kan dekke. Vi lager produktet vi selv og de vi prater med har etterlyst. Vi elsker input på funksjonalitet, det tekniske og også øvrige forslag og får energi av å kunne treffe brukernes behov» sier Gaute.

På spørsmål om det var dagsferske artikler eller long-tail innhold, eller ‹arkivinnhold›, som solgte best, svarer Gaute at «Ferske artikler, stoff som er godt eksponert i sosiale medier og dybdesaker som treffer en spesiell interesse går best.»

Videre kan Gaute fortelle meg at «Ja, vi snakker med en del aviser og det er en del interesse til tross for at vi har en ikke-eksisterende salgsorganisasjon. Vi går snart live med nummer 2.» Uten at han vil gå inn på hvilken avis som er den neste til å integrere Partikkels mikrobetalingsløsning.

Mange nettbetalingsjenester har en lei tendens til å bli kjøpt opp av større aktører før de rekker og etablere seg i markedet. «Vi rigger oss for å lage et best mulig produkt, ikke for å bli kjøpt opp» forsikrer Gaute meg om.

Ypperlig for lokalaviser

Partikkel har så langt ikke lykkes i å lokke til seg landets to størst mediehus Amedia og Schibsted som kunder. «De [store mediehusene] ser en større risiko for at en slik universell løsning skal kannibalisere abonnementsinntektene deres, enn de ser mulighetene for en ny og større inntektsstrøm», sa konsernsjef Tom Georg Olsen i Miles på selskapets fagblogg.

Jeg mener Partikkel må være en ypperlig mulighet spesielt for landets mange lokalaviser. Det er langt for mye å forvente at alle skal ta ut 200 kroners abonnementer hos alle av landets mange og små lokalaviser. Jeg vil strengt tatt argumentere for at 200 kroner for lokale nyheter til og med er mye og be om fra bare én lokalavis i måneden.

Når riksdekkende media retter søkelyset (og trafikken) mot en lokalavis er det utrolig lite å tjene på an betalingsmur og lesenekt for lokalavisene. Hvem vil vel tegne et abonnement for bare én artikkel? Her kunne Partikkel ha åpnet for nye muligheter for inntekter gjennom en rimelig og enkel betalingsløsning. En tjeneste som Partikkel vil også senke kjøpsterskelen for alle som bare er litt interesserte i temaet i artikkelen også.

Jeg vil også spekulere om at muligheten til å kjøpe artikler enkeltvis fort kan bidra til at flere som får en rimelig prøvesmak av betalingsinnhold kan bli fristet til å kjøpe abonnementer. Til 10–20 kroner per artikkel skal man ikke lese mange artikler per måned før et hundrekroners abonnement plutselig ikke høres så dyrt ut lengre. Dette er virkelig noe de større mediehusene bør prøve ut!

Muligheten til å be om pengene tilbake hvis artikkelen ikke falt i smak vil også gi mediehusene unik tilbakemelding på kvalitet og dybde i deres journalistikk. Er ikke stoffet godt nok vil vel heller ingen betale for det.

Argumentasjonen jeg gjorde for små lokalaviser gjelder forsåvidt også for større aviser. Jeg snuste nysgjerrig rundt en interessant artikkel i Dagens Næringsliv her i sommer. Dessverre endte jeg aldri opp med å få lest den. Jeg synes at 45 kroner for et «dagspass» er alt for mye og be om, spesielt når jeg kun er interessert i den ene artikkelen og at jeg mister tilgang til den samme artikkelen etter dagen er omme.

Andre forsøk med betaling for enkeltsaker

Svalbardposten har solgt enkeltsaker med SMS-betaling (10 kr per artikkel) siden 2012. Leseren får en kode tilbake over SMS som kan brukes til å låse opp artikkelen i en eller flere nettlesere i opptil 24-timer etter kjøp. Løsningen ser ut til å være bygget på publiseringsløsningen NewsFlow, men ingen andre av NewsFlows kunder ser ut til å benytte seg av muligheten til å selge enkeltartikler.

Medier24 viser til at de to Schibsted eide lokalavisene Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen har tidligere i år eksperimentert med stykkpris på artikler, men begge ser idag ut til å nå kun selge abonnementer. Jeg er ikke sikker på hvordan dette var løst, men det var trolig implementert oppå Schibsted Payment (SPiD) plattformen.

Det blir spennende og følge med på hva som skjer med Partikkel. Det er synd de kun velger å kommunisere med omverdenen gjennom Facebook og ikke har sin egen blogg.

Bakgrunnen i hovedbildet av © 2012 Jeff Eaton brukt under en CC BY-SA 2-lisens, med et lyst filter, og logoen til Partikkel Mikrobetaling AS i forgrunnen. Sammensettingen av © 2016 Daniel Aleksandersen under en CC BY-SA 2-lisens.

Legg igjen en kommentar

Epostadressen din blir ikke publisert. Vær høffelig, følg temaet, og følg rettningslinjene. Kommentarer modereres før publisering.