Steam Controller holdt i hender

Hvorfor selges det ikke Steam-maskinvare i Norge?

Spilldistributøren og markedsplassen Steam har i løpet av de siste årene jobbet med sitt eget SteamOS-operativsystem basert på Linux, og egen maskinvare. De har endt opp med å lansere et par lekre og små spillprodukter som har vært tilgjengelig i Europa i snart ni måneder. Dessverre har Norge valgt å stå utenfor Europa, så vi har ennå ikke fått muligheten til å kjøpe noen av Steam-maskinvaren.

Det er tydelig at Valve, bedriften bak Steam, ønsker mer kontroll over sin egen fremtid. Kanskje er de også litt bekymret over at de siste par lanseringene av macOS og Windows har strammet inn kontrollen over hvordan programvare blir distribuert. Uansett hva grunnen er ønsker de å sikre fremtiden sin med egenutviklet og -kontrollert maskinvare og et eget operativsystem.

Utifra dette arbeidet har vi fått Steam Controller og Steam Link. Controller er en stilig og original håndkontroller for spill med to trykkfølsomme overflater istedenfor styrespaker, og Link lar spillerne sende bilder av spillingen fra en kraftigere spillmaskin til en hvilken som helst nettverkstilkoblet større skjerm, som projektor eller TV. Begge er tilgjengelig i alle EU-land, men ikke i noen av EØS-landene Island, Liechtenstein, og Norge. Land som står helt utenfor både EU og EØS, som Andorra og San Marino, er også ekskludert.

Som nordmann føles det jo litt surt når danskene og svenskene, begge EU-medlemmer, har tilgang til noe vi ikke får. Det er snart et år siden Steam Controller og Steam Link ble lansert i USA og EU, men i Norge får vi kun opp en informasjonsside hvor det står «Kommer snart». Om du lurer på hva det egentlig vil si å være medlem av EØS, men stå utenfor EU-kjerneområdet? Da er det nettopp saker og dingser som dette vi kan merke det på.

Filmer, spill, apper, … mye av det som skjer på den digital fronten rulles ut til ulike deler av verden på litt forskjellige tidspunkter. En trinnvis lansering av varer og tjenester lar bedrifter fokusere på å håndtere lokal lovgivning, avgifter, og distribusjon i de markedene de ønsker å nå ut til. Å få lansert et produkt solgt direkte til kundene, som tilfellet er med Steam-maskinvare og også en del digital distribusjon, krever at man setter seg inn i mye smårusk av lokale lover og restriksjoner. Det tiltalende med et større marked som Europaunionen er at i en veldig stor grad er kravene for handel det samme i mange mindre land; bedriftene kan nå mange kunder uten merarbeid.

Norge er teknisk sett innenfor det europeiske økonomiske området, så de omfattende og samordnede handelsavtalene vi har bør gjøre Norge like enkelt å forholde seg til som andre EU-land. Deler av problemet er at siden det er «noe spesielt» med Norge, så vil store internasjonale bedrifter kvie seg for å sette seg inn i hva EØS er i forhold til EU. Hvor mange flere amerikanere tror du har hørt om ‹EU› i forhold til ‹EEA› (EØS)? Det er sært og det krever mer arbeid enn å bare forholde seg til den ene store aktøren i regionen: EU. Det til tross for at EEA og EU nesten kan sees på som synonymer for disse formålene.

Som et lite land og et lite marked som har valgt å stå alene må nok nordmenn bare smøre seg med tålmodighet når det kommer til å få tilgang på nye kule dingser og programmer. Kanskje blir det vanlig å ha et kredittkort i en svensk bank for å kunne kjøpe spill og apper fra vårt naboland med tilgang på det større europeiske markedet?

Hovedbildet av © 2016 Les Orchard, under en CC BY 2-lisens.

Legg igjen en kommentar

Epostadressen din blir ikke publisert. Vær høffelig, følg temaet, og følg rettningslinjene. Kommentarer modereres før publisering.